Dit semester heb ik weer stage gelopen bij Amsta Karaad, alleen had mijn stage begeleider een andere functie en daardoor ik ook. Zo had ik meer verantwoordelijkheid en mocht ik meer zelf aan de slag, ook om dingen te bedenken voor de lvb’ers als beweegactiviteiten.

Opdracht 1: Leerdoelen

  1. Groepsactiviteit organiseren op verschillende niveaus

Specifiek: Aan het einde van mijn stage wil ik minstens één groepsactiviteit organiseren waarbij ik rekening houd met de verschillende niveaus binnen de groep, zodat alle deelnemers actief kunnen meedoen.
Meetbaar: Dit wordt beoordeeld door mijn stagebegeleider aan de hand van observaties tijdens de activiteit en een korte evaluatie met de groep of begeleider na afloop.
Acceptabel: Het is passend binnen mijn stage-omgeving en mijn rol als stagiair, en wordt ondersteund door mijn begeleider.
Realistisch: Door mee te kijken bij collega’s, het plannen van een activiteit en begeleiding te vragen bij de voorbereiding, is dit doel haalbaar binnen mijn stageperiode.
Tijdgebonden: Dit wil ik realiseren vóór het einde van mijn stageperiode.

  1. Zelfstandig een les- of activiteitenmoment voorbereiden en uitvoeren

Specifiek: Aan het einde van mijn stage kan ik zelfstandig een les- of activiteitenmoment voorbereiden en uitvoeren, passend bij het niveau en de behoefte van de groep.
Meetbaar: Dit wordt beoordeeld aan de hand van feedback van mijn stagebegeleider na minimaal twee uitgevoerde momenten.
Acceptabel: Het is passend binnen mijn rol als stagiair en wordt ondersteund door mijn begeleider.
Realistisch: Met goede voorbereiding, feedbackmomenten en gebruik van bestaande materialen is dit haalbaar.
Tijdgebonden: Ik wil dit bereiken vóór het einde van mijn stageperiode.

  1. Zelfstandig een ondersteunend (creatief of educatief) materiaal ontwikkelen

Specifiek: Aan het einde van mijn stage heb ik zelfstandig een ondersteunend materiaal ontwikkeld (zoals een spel, werkblad of visueel hulpmiddel) dat aansluit bij de doelgroep.
Meetbaar: Het materiaal wordt daadwerkelijk gebruikt tijdens een activiteit of sessie, en ik ontvang feedback van de stagebegeleider of doelgroep.
Acceptabel: Het is een waardevolle bijdrage binnen mijn stage en wordt gestimuleerd door mijn begeleider.
Realistisch: Met beschikbare tijd, materialen en begeleiding is het haalbaar om zelf iets te maken en in te zetten.
Tijdgebonden: Ik wil dit materiaal klaar hebben en gebruiken vóór het einde van mijn stageperiode.

Opdracht 2: Interview

Ik ben in gesprek gegaan met mijn oud-stagebegeleider bij Amsta Karaad. Zij heeft nu andere taken die zij nu doet, wat er dus voor zorgt dat het een heel andere ervaring is dan de vorige keer, waarbij ze zich vooral richt op het stimuleren van beweging bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB).

Ze vertelde met veel enthousiasme over haar werk. Op een gemiddelde dag is ze bezig met het bedenken en uitvoeren van beweegactiviteiten die passen bij de doelgroep. Denk aan wandelingen organiseren, een beweegprogramma opstellen of cliënten motiveren om zelf in beweging te komen. Ze probeert beweging op een leuke en laagdrempelige manier aan te bieden, zodat het voor iedereen haalbaar is om mee te doen. Wat mij opviel, is dat ze vooral kijkt naar wat iemand wél kan. In gesprekken met cliënten probeert ze samen kleine stappen te zetten richting een actievere leefstijl. Soms is dat iets kleins, zoals even buiten wandelen, maar het kan ook gaan om iemand stimuleren om zelf initiatief te nemen tijdens een activiteit.

De overgang van haar vorige rol naar deze functie ging voor haar best natuurlijk, vooral omdat ze de organisatie en doelgroep al goed kende. Wel gaf ze aan dat het soms echt puzzelen is om een beweegprogramma te maken dat goed aansluit bij de mogelijkheden van de cliënten. Niet alles gaat zoals je het gepland hebt, dus je moet flexibel kunnen zijn. Wat zij het mooiste vindt aan haar werk, is het contact met de cliënten. Het geeft haar veel voldoening om te zien dat iemand die eerst niet wilde meedoen, nu met plezier beweegt. Dat soort momenten laten echt zien waarom dit werk waardevol is.

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Ze gaf aan dat je soms geneigd bent om te veel tegelijk te willen bereiken, maar dat het bij deze doelgroep juist belangrijk is om klein te beginnen en het tempo van de cliënt te volgen.

Ze kijkt positief naar de toekomst van leefstijlcoaching, zeker omdat er steeds meer aandacht komt voor gezond leven, ook binnen zorgorganisaties zoals Amsta Karaad. Volgens haar kunnen leefstijlcoaches echt iets betekenen, vooral in het voorkomen van gezondheidsproblemen en het begeleiden van mensen naar een gezondere leefstijl.

Tot slot gaf ze mij nog een goede tip: stel veel vragen, blijf jezelf ontwikkelen en kijk vooral naar wat mogelijk is bij de cliënt. Dat is iets wat ik zeker meeneem tijdens de rest van mijn stage.

Opdracht 3: Factsheet

Mijn vorige stage was bij dezelfde instelling, daarom heb ik dezelfde factsheet gemaakt met inhoudelijk wat veranderingen.
https://www.canva.com/design/DAGcXnEqTU8/v5sguZRlp1AvRDbDNXibEg/edit